Почетна
Педагошки кутак

Професионална орјентација
понедељак, 09 мај 2022 08:02
На избор занимања утицај имају школа, родитељи, вршњаци и трендови. Школа утиче током васпитно - образовног процеса, а највише оценама, које се узимају као критеријум уписа у школе. Вршњаци су понекад пресудан фактор у избору средње школе. Поводљивост и спремност да се жртвују сопствене жеље и способности ради одржавања другарства су једна од одлика овог периода живота. Родитељи, најчешће, имају своја виђења занимања, понекада и предрасуде о неким занимањима. Често, управо из тог разлога, родитељи препоручују или одвраћају децу од неких занимања, вођени својом визијом доброг и препоручљивог, а некада и својим неоствареним жељама. Оно што је добро за родитеље, не мора увек бити добро и за њихову децу.
Спознати своје способности, интересовања и вредности су од пресудног значаја. Добра припрема за завршни испит доноси мање стреса и више самопоуздања.
Донети одлуку о томе коју средњу школу уписати нимало није лако. То је одлука, која није само избор онога што ћете радити и чиме ћете се бавити наредних неколико година. То је избор занимања, којим ћете се вероватно бавити целог живота. Зато се често избор занимања назива „ избором животног пута“. Сам процес доношења одлуке није краткотрајан ни једноставан, а познат је као „професионална оријентација“.
Информисање је почетна фаза професионалне оријентације са циљем да ученике упозна са врстама занимања, са условима које треба да испуњавају да би се бавили одређеним занимањем, потребним способностима (физичким, менталним, чулним,...). Онај ко поседује праве информације има могућност доброг избора.
Пре доношења одлуке о избору занимања потребно је, пре свега, упознати себе. То значи, упознати своје способности, интересовања и вредности. У томе могу помоћи разговори са родитељима, наставницима, пријатељима, стручњацима (психолозима и педагозима).
Свакако је значајно и упознати спектар занимања и природу послова што значи имати информације о различитим занимањима, захтевима које она постављају пред извршитеље посла, условима рада, перспективи за даље напредовање (усавршавање) и запослење. То није једноставно, јер постоји огромна лепеза различитих, а по нечему и сличних занимања. Додатна отежавајућа околност је и чињеница да поједина занимања лагано нестају, под утицајем развоја технологије и технике, а нека нова се појављују. Због тога је најбоље упознати се са широком лепезом занимања помоћу информатора. Није потребно упознати сва занимања. Довољно је упознати она занимања, која су у складу са интересовањима и способностима.
Да ли желим да упишем гимназију, средњу стручну школу или уметничку школу, често је питање, које постављају осмаци. Одлука зависи од тога да ли се жели запослење одмах по завршетку средње школе или даље усавршавање и школовање. Гимназија је школа, која образује и припрема ученике за даље школовање на факултетима или вишим школама. Она пружа широко опште образовање. Она не даје образовање за одређено занимање, а самим тим ни могућност запослења, али даје прилику за одлагање коначног избора занимања за зрелије године. Гимназија је друга прилика за избор занимања, шанса за ново усклађивање способности и инетресовања .
Истовремено, средње стручне школе оспособљавају за разна занимања. Оне, поред могућности за запослење, дају и могућност за наставак школовања на вишим школама и факултетима.
Све што је потребно урадити кад је у питању избор занимања и полагање завршног испита је процес у који се укључују неминовно и друге особе, али кључно је да све треба учинити сам ученик и својом вољом. Јер, он мора спремити неопходно градиво, сам мора изаћи на звршни испит и положити га, сам ће морати да учи наредних година и да се припрема за одређени посао, изабрани посао ће сам да ради.
Актуелно
Преузмите:
|
|
|
Контактирајте нас
Mи на Facebook-у
Школски документи